Grywalizacja w biznesie

Pomysł na wykorzystanie gier w biznesie jest stosunkowo nowy, jednak szturmem podbija serca menedżerów HR, dyrektorów i kadr zarządzających. Skąd pomysł na gry? Co można dzięki nim osiągnąć?

Gry kojarzą się z dobrą zabawą, ze sposobem na spędzanie czasu wolnego. Z kolei pierwszymi skojarzeniami ze słowem „biznes” są najczęściej – profesjonalizm, powaga, pieniądze. Ludzie są nauczeni, że biznes oznacza szacunek i często mylnie uważają, że biznes i gry się ze sobą kłócą.

Większe zaangażowanie w realizowane zadania oraz motywacja do działania to coś, czego najczęściej oczekują od swoich pracowników menedżerowie. Aby to osiągnąć stosują oni przeróżne narzędzia motywacji finansowej. Jednak według niektórych teorii pieniądze nie są skutecznym motywatorem. Ludzie często przyjmują za pewnik otrzymanie dodatkowej premii, a w sytuacji jej nie dostania czują się oszukani i ich motywacja spada. Jak można w takim razie nazywać to skutecznym motywatorem? Dzisiaj proponujemy wam wykorzystanie gier jako narzędzia zwiększania zaangażowania, motywacji i satysfakcji pracowników, a co za tym idzie - ich efektywności w pracy.

Granie jest czynnością wybieraną przez ludzi dobrowolnie jako sposób na zaspokojenie potrzeb związanych z rozrywką. Gracz nie potrzebuje nagród za spędzanie czasu na zabawie i pokonywanie wyzwań z nią powiązanych. Potrafię oni spędzać wiele godzin przy planszy lub komputerze dla uzyskania symbolicznej odznaki lub satysfakcji z wyniku. Gry to dla nich:

Szczęście,

Zabawa,

Satysfakcja,

Motywacja.

Jest to idealny zestaw słów kluczowych, które każdy menedżer chciałby widzieć w połączeniu ze słowem „praca”. Jak to zrobić? Odpowiedź jest prosta: przenieść mechanizmy znane i lubiane z gier do pracy. Uczynienie z obowiązków służbowych przyjemności i zabawy w postaci gry sprawi, że ludzie zaczną się w niej zatracać.

Należy to zrobić jednak w rozsądny sposób. Połączenie pracy z grą wymaga systematyczności i pewności tego, że Twoje cele dają wymierne rezultaty. Nie można gier stosować na siłę. Sprawdzą się one jednak skutecznie w obszarach takich, jak:

Współpraca – gry stanowią symulację rzeczywistych warunków, jednak emocje, nawyki osób grających są w nich prawdziwe. Obserwacja zachowań w grze pozwala na korygowanie nieprawidłowych reakcji graczy i wzmacnianie działań pożądanych. Zachowania te można przenosić do rzeczywistych warunków.

Edukacja – gry wywołują u graczy uczucie zrelaksowania i podekscytowania, a  to warunki idealne do nauki. Pozwalają na zwiększenie efektywności nauki oraz osiągnięcie o wiele większego poziomu zrozumienia tematu przekazywanego na szkoleniach. Zamiast tradycyjnej formy wykładu, uczestnicy szkolenia doświadczają sytuacji, co przekłada się na lepsze zrozumienie oraz możliwość wykorzystania ponownego danej wiedzy, ale już w realnych warunkach.

- Realizacja celów – plany sprzedażowe dla działów sprzedaży można wspierać wzmacniając konkretne zachowania, które prowadzą do osiągniecia celu. Dobrze zaprojektowana i opakowana gra może zaoszczędzić ogromne pieniądze.

Zastanawiasz się od czego powinieneś zacząć chcąc ustalić swoje potrzeby i zastosować grę w swoich procesach? Oto kluczowe obszary:

  1. Cel biznesowy – czyli to, co chcesz uzyskać dzięki grze. Może to być edukacja pracowników, promocja produktu, maksymalizacja sprzedaży, zwiększenie liczby zapisów do newslettera. Zdefiniowanie konkretnego celu pozwala maksymalizować efektywność tworzenia gry i sprawić, że będzie ona idealnym rozwiązaniem Twoich problemów.
  2. Zachowania – tu musisz się zastanowić, jakie reakcje ludzi chcesz wzmacniać. Pojawia się tu pytanie – za co chcesz nagradzać ludzi, a za co powinni być oni karani? W tym miejscu decydujemy o bardzo ważnej kwestii – nie nagradzajmy samego celu, ale działania, które pozwalają go osiągnąć. Bardzo istotne jest wzmacnianie tych zachowań ze względu na fakt, że kształtowane są w ten sposób pozytywne nawyki u pracowników, co przełoży się na wzmocnienie Twojej firmy. Zachowania te są kluczem do sukcesu procesu grywalizacyjnego.
  3. Gracze – należy się skupić na cechach Twoich graczy - kim są, co ich napędza, co lubią. Właściwe dopasowanie cech gry do cech gracza pozwala na maksymalizację efektywności działań. Na podstawie ustalenia cech graczy ustalane jest właściwe opakowanie gry, jej temat oraz sposoby docierania do graczy. W gry może grać każdy, ale to jej mechanika, historia, zasady muszą być różne. Przykładowo dla działów sprzedaży najlepiej sprawdzi się gra utrzymana w charakterze wyścigów samochodowych, gdzie w działach IT skuteczne będą gry w klimacie sci-fiction i fantasy. Należy poznać ludzi, aby najlepiej dopasować do nich produkt i to właśnie robimy. To oni będą czerpać przyjemność z gry, a firma korzyści. Więcej o typach graczy przeczytasz TU.
  4. System – czyli to, jak gra zostanie zrealizowana. Chodzi tu o ustalenie czy będzie to gra on-line, gra w Sali szkoleniowej, plansza na lodówce, a może karty wyzwań rozdawane na konferencji. System ustalany jest w oparciu o prawidłowe zdefiniowanie wcześniejszych elementów tj. celu biznesowego, graczy i ich zachowań. Przykładami takich systemów są nasze produkty biznesowe. Sprawdź zakładkę z naszymi produktami. Np. Fort Brave jest grą dostosowaną do sal konferencyjnych.

Zatem kluczowe obszary to:

-         Cel,

-         Zachowania,

-         Gracze,

-         System.

Warto tutaj dodać także HISTORIĘ. Te 4 elementy powinny być w nią wplecione, co pozwoli Ci zweryfikować, jak gry mogą usprawnić Twój biznes. Europejski Instytut Grywalizacji Biznesu pomoże Ci prawidłowo określić maksymalnie skuteczną dla Ciebie strategię działania. Jeżeli zastanawiasz się nad tym, czy możesz użyć gier w swoim biznesie – napisz do nas! Pomożemy Ci ustalić kierunki działań i osiągnąć sukces!