Konstrukcja gry - o jakich elementach należy pamiętać?

Czy zastanawialiście się kiedyś, jakie czynniki decydują o sukcesie gier? Nie od dziś wiadomo, że niektóre tytuły cieszą się niesłabnąca popularnością, podczas gdy o innych ciężko znaleźć jakąkolwiek wzmiankę. Z czego wynikają te rozbieżności? Spróbujmy rozwiązać tę zagadkę i wspólnie zagłębić się w konstrukcję tworzenia absorbujących gier.

 

Dawno, dawno temu...

Chcąc dobrze zaprojektować grę, należy umiejscowić ją w środku pasjonującej historii. Dzięki temu dużo łatwiej jest zainteresować uczestników i skutecznie zaangażować ich w proces grania. O wiele przyjemniej jest bowiem “zdobyć najwyższy poziom, by otrzymać dostęp do tajemnej wiedzy”, niż po prostu “zdobyć najwyższy poziom gry”. Gracz powinien odnieść wrażenie, że staje się częścią opisywanej historii, a każda jego decyzja ma znaczący wpływ na przebieg dalszej rozgrywki. Stąd też niezmiernie ważne jest, aby fabuła przedstawiona w grze była angażująca, ciekawa, przemyślana i dopasowana do potrzeb odbiorcy. Ratowanie księżniczki niekoniecznie może sprawdzić się w firmie ubezpieczeniowej, pracownicy mogą za to chętnie dołączyć do gry, w której stawką jest ochrona ludzkości i zlikwidowanie niekorzystnych, konkurencyjnych polis z rynku.

 

Kim są Twoi gracze?

W kolejnym etapie tworzenia gry zastanów się, dla kogo będzie ona przeznaczona? Czy skierujesz ją do wyselekcjonowanej branży, czy może dla wszystkich pracowników danej firmy, niezależnie od pełnionej przez nich fukncji?

Pamiętaj, w dużej mierze to od odbiorców gry zależy, w jaki sposób należy sformułować zawarte w niej polecenia. Każda grupa docelowa ma bowiem nieco inne oczekiwania, należy więc dokładnie przeanalizować jej potrzeby, zwyczaje, a nawet zagłębić się w branżowy “slang”, by zastosować odpowiednio dopasowane dialogi i polecenia.

 

Buduj napięcie

Mamy już wciągającą historię i jej odbiorców. Do pełni szczęścia potrzeba Ci jeszcze narratora! Przemyśl dokładnie scenariusz rozgrywki. Ustal reguły, których należy się trzymać i zdecyduj, kiedy przyznawać dodatkowe punkty, a kiedy je odbierać. Jasne, klarowne zasady już od samego początku zagwarantują graczom rozgrywkę pełną emocji i nie przyniosą im rozczarowań.

Pamiętaj, aby decyzje podejmowane przez Twoich uczestników miały znaczący wpływ na dalsze wydarzenia przedstawione w grze. Postaraj się także, aby Twoja produkcja `oddziaływała na jak największą liczbę zmysłów. Zadbaj o oprawę wizualną, muzykę budującą napięcie, zaskakujące zwroty akcji. Nie pozwól, aby Twój gracz się znudził!

 

W ten oto sposób w trzech prostych krokach poznaliśmy mechanizm powstawania gry. Pamiętaj, że o sukcesie Twojej gry decyduje kilka równorzędnych czynników: dobrze przemyślana fabuła, dopasowana grupa docelowa i oddziałująca na zmysły narracja. ich obecność gwarantuje rozgrywkę, która przyciągnie graczy na długie, ekscytujące godziny!