Nauka w szkole może być pasjonująca! Grywalizacja w edukacji

Szacuje się, że przeciętny nastolatek spędza ok. 10 tysięcy godzin na nauce. Tyle samo czasu poświęca na gry komputerowe. O ile jednak czas spędzony na grach jest dla nich przyjemny i ekscytujący, o tyle nauka przyprawia ich niekiedy o zniechęcenie i znudzenie. Może czas najwyższy to zmienić?

 

Najpierw musimy zastanowić się, dlaczego uczniowie tak chętnie grają w gry komputerowe. Głównym celem tej rozrywki jest wykonanie określonych zadań – kamieni milowych i osiągnięcie celu – wygranej.

Nauka to z kolei fakty, daty, formuły, które należy zaakceptować takimi, jakie są. Głównym „celem” jest tutaj przyswojenie partii materiału, nad którym trzeba spędzić długie godziny z książką. Nauka w klasie, wykonywanie zadań, prace domowe - to oklepane, standardowe metody zdobycia nowej wiedzy. Z tego względu proces edukacji może wydawać się trudny do adaptacji i zmian. Na szczęście to tylko pozory! Poniżej przedstawiamy kilka prostych, angażujących metod na urozmaicenie nauki w szkole.

 

Wykorzystaj smartfony i tablety!

Najnowszy model smartfona u ucznia szkoły podstawowej czy gimnazjum nie jest już niczym zaskakującym. Przyjrzyj się więc bliżej możliwościom, które oferują te urządzenia i przejrzyj sklepy z aplikacjami. Może znajduje się wśród nich taka, 

która uczy tabliczki mnożenia, słówek obcojęzycznych lub dat historycznych? Zabawa z telefonem może okazać się o wiele bardziej angażująca niż “zakuwanie” na pamięć.

 

Zamień klasę w przestrzeń do gry!

Zaproponuj swoim uczniom wycieczkę w atrakcyjne miejsce i zabierz ich tam pod warunkiem, że wykonają wyznaczone przez Ciebie zadanie. Może to być np. opanowanie wyznaczonej partii materiału. Warunkiem otrzymania nagrody jest zdobycie przez wszystkich uczniów wymaganej przez Ciebie umiejętności. W ten sposób dzieci zaczną sobie pomagać i nauczą się kooperacji – wspólny cel zmotywuje ich do wzajemnej współpracy.

 

Wyjdź z ławki

Nauka wiąże się z zapamiętywaniem. Spróbuj ułatwić dzieciom ten proces i wpleć fakty w angażującą historię. Ważne wydarzenie związane z Polską połączone z inscenizacją może okazać się dla uczniów o wiele ciekawsze, niż siedzenie i słuchanie głosu nauczyciela przez całą lekcję.

 

Zastąp oceny... punktami doświadczenia

Wprowadź system punktowy - uzgodnij z uczniami progi potrzebne do zdobycia określonej oceny. W ten sposób będą wiedzieli, na jakim poziomie aktualnie się znajdują i ile punktów dzieli ich od uzyskania pożądanego przez siebie wyniku.

 

Otwórz się na zmiany!

Wprowadzenie grywalizacji niesie ze sobą wiele korzyści. Jakich?

-         Uczniowie sami monitorują swoje postępy,

-         Angażują się w wykonywane zadania,

-         Łatwiej przychodzi im zapamiętywanie,

-         Nauka przestaje objawiać im się jako „zło konieczne”,

-         Sami pragną poszerzać swoją wiedzę,

-         Uczą się pracy w grupie.

 

Najważniejszą zaletą grywalizacji jest jednak możliwość wyboru. Uczeń może monitorować swoje postępy – wie, na jakim poziomie aktualnie się znajduje i ile pracy musi włożyć, aby osiągnąć określone rezultaty.

 

Mimo korzyści, jakie niesie ze sobą grywalizacja, wiele osób cały czas nie jest do niej przekonanych. Główną przyczyną tego stanu rzeczy jest utrwalony, “zakorzeniony” od kilkudziesięciu lat system edukacji, do którego przywykli zarówno nauczyciele, jak i rodzice oraz uczniowie. Zmiany są więc dla nich niezwykle trudne do wdrożenia.

 

Nie obiecujemy więc, że będzie łatwo, ale warto poświęcić czas i powoli, stopniowo wdrażać grywalizację. Efekty przyjdą same!