Poczuj flow! - jak sprawić, by gra skutecznie Cię wciągnęła?

Dlaczego tak chętnie poświęcamy wolny czas na granie w gry? Czynność ta wiąże się przede wszystkim czynność wiąże się z dobrą zabawą i relaksem, jednak emocji związanych z graniem jest o wiele więcej. Wsród nich odnaleźć można takie, jak: ekscytacja związana z rywalizacją czy też pozytywne odczucia towarzyszące wygranej. Twórcom gier najbardziej zależy jednak na osiągnięciu przez gracza tzw. “flow”. Czym objawia się ten stan?

 

Twórcą pojęcia “flow” (z ang. “przepływ”) jest amerykański psycholog Mihalya Csíkszentmihál. Słowo to oznacza stan, w którym gracz jest zaangażowany w grę do tego stopnia, że nie chce przerywać aktualnie wykonywanej rozgrywki. Co więcej - bez wahania potrafi ona poświęcić na daną czynność cały swój czas, nie myśląc o niczym innym.

 

Flow nie dotyczy tylko i wyłącznie grania w gry. Stan ten można osiągnąć także podczas wykonywania innych czynności, takich, jak: gra na instrumencie czy realizacja ciekawego zadania w pracy.

 

Jak rozpoznać osobę w stanie flow?

Jest niesamowicie pochłonięta grą, sprawia wrażenie, że inne zadania, aspekty nie mają dla niej znaczenia. Pozytywna  energia wypełnia ją do tego stopnia, że zapomina o jedzeniu i piciu - jest pobudzona i maksymalnie skupiona na wykonywanej czynności.

 

Co zrobić, aby wyzwolić u odbiorców stan przepływu?

Przede wszystkim należy skupić się na formie zadania. W przypadku gry, musi być ona nieszablonowa, wymuszająca kreatywność, intrygująca. Równie skuteczne są  zaskakujące zwroty akcji. Potrafią one utrzymać pełne zaangażowanie gracza oraz zachęcić go do odkrywania kolejnych obszarów gry.

 

Podczas tworzenia gry należy także pamiętać o wyznaczeniu jasnych celów, do których prowadzą różnorodne zadania o stopniu trudności dostosowanym do umiejętności gracza. Z pojęciem flow wiąże się przede wszystkim zabawa i ekscytacja - jeżeli uczestnik nie może poradzić sobie z rozwiązaniem zagadki lub będzie ona dla niego zbyt prosta, prędzej czy później się zniechęci.

 

Równie istotny jest feedback, czyli informacja zwrotna. Stanowi ona wsparcie dla gracza i pozwala mu zorientować się, czy zbliża się do rozwiązania zagadki. Ważne, aby kreując odpowiedzi zwrotne nie podawać w nich gotowego rozwiązania. Wystarczy nakierowanie gracza na właściwy tor i zachęcenie do dalszych poszukiwań.

 

Osiągnięcie flow to niezwykle ważny element gry, ponieważ potrafi on skutecznie zaangażować i zmotywować gracza do kontynuacji rozgrywki. Stosując zawarte powyżej wskazówki, z pewnością stworzysz mechanizm gry, który z pewnością zaangażuje Twoich pracowników, klientów lub partnerów biznesowych. W razie wątpliwości - służymy pomocą!